Rabu, 30 Mac 2011

Volkswagen Mini-Gol Kereta Mini Untuk Kereta Orang Kerdil...

Volkswagen di Brazil telah membina sebuah kereta subkompak yang lebih kecil daripada Golf,bahkan lebih kecil dari Polo. Ia adalah VW Gol, dan merupakan kenderaan entry-level untuk VW Amerika Selatan. Walaupun ia adalah kenderaan yang mungkin terlalu kecil untuk digunakan di jalan Amerika Utara,Namun begitu masih ada pembeli bahkan Gol mungkin masih terlalu besar untuk orang kerdil.



Oleh yang demikian, VW Brazil telah membina Mini-Gol, sebuah kereta kecil untuk orang kerdil. Mini-Gol telah dipkecilkan sebanyak 30 peratus - panjang keseluruhan menjadi 7,4 meter dari 12,8m.




Spesifikasi asal Gol menggunakan enjin 1.6-liter dengan 101bhp dan 114 torgue. Namun, Mini-Gol hanya mempunyai 5.5bhp dengan tahap kelajuan hanya sekitar 17mph (27km/h). Jelas, Mini-Gol bukanlah kereta yang layak untuk penggunaan lebuhraya memandangkan kelajuan nya lebih rendah dari motor malahan seiiring dengan kelajuan basikal.




VW Brazil hanya membina dua contoh Mini-Gol. Satu digunakan untuk kegunaan pameran kereta, dan yang lainnya duduk di Taman Hiburan dipamerkan di Santa Catarina, Brazil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan